Ce mai memorează copii ? – partea a doua

În prima partea a acestei serii despre memorare ne-am uitat la ce anume trebuie să memoreze un copil şi de ce este necesară memorarea Scripturii. În ceea ce urmează, o să privim puţin la câteva idei pentru a face memorare mai uşoară.
Nu cred că sunt singura persoană care şi-a propus să memoreze nu ştiu câte versete într-un an, şi a eşuat. Cel mai des eşecul s-a datorat lipsei de motivaţie, despre care vom vorbii în articolul următor sau a unei tehnici inadecvate de memorare. De aceea este important ca şi părinte, bunic sau învăţător de şcoală duminicală să îl conduci pe copil prin câţiva paşi care vor face procesul memorării mai uşor pentru el.

– Primul lucru pe care care doresc să îl menţionez aici este: nu încurajaţi momorarea mecanică. Fie că memorezi versete Biblice, fie că memorezi informaţii despre un personaj, eveniment sau un loc din Scriptură, dacă memorarea este mecanică nu îţi va folosii foarte mult. În plus lucrurile memorate mecanic se uită foarte repede. De aceea când îl ajuţi pe copil să memoreze asigură-te că el înţelege ceea ce urmează să memoreze. Fii sigur că fiecare cuvânt din versetul ce urmează a fi memorat are sens pentru el. Ba mai mult, fii sigur că el înţelege principiul prezentat în verset. Pentru acest lucru va trebui să aduci explicaţia la nivelul de înţelegere al copilului. Spre exemplu unui copil care a trecut de 8 ani îi putem explica că termenul „păcat” din Romani 3:23 înseamnă „ a greşii ţinta”, „a încălca legile lui Dumnezeu” dar unui copil de 4 ani care memorează acest verset trebuie să îi expicăm acelaşi verset prin intermediul unor alte exemple: „a nu asculta de părinţi”, „ a vorbi urât”.
Dacă copilul nu înţelege ce anume memorează nu va ştii când şi cum să folosească ceea ce a memorat.

– Al doilea lucru pe care l-am găsit de folos în ceea ce priveşte memorarea este folosirea unor ajutoare vizuale. Există un proverb care spune: „Aud şi uit, văd şi ţin minte, fac şi înţeleg.” Dacă scopul final este ca cel care memorează versetul sau informaţia să înţeleagă, atunci trebuie să treci cu el prin aceşti trei paşi.
1. Citeşte-i versetul sau pune-l să citească versetul cu voce tare de mai multe ori. Nu uita să citeşti de fiecare dată referinţa la începtu şi la final pentru a o reţine mai uşor. Dacă avem de-a face cu o cantitate mai mare de informaţie citeşte-o de mai multe ori pe bucăţi mai mici.

2. Pentru pasul al doilea şi al treilea foloseşte ajutoare viziuale. La copii cei mari e suficient să le ceri să scrie versetul pe nişte cartonaşe de mai multe ori. Pentru copii cei mici, folosirea imaginilor va aduce un plus la memorare. Copilul va asocia mult mai uşor imagini desenate de el cu cuvintele pe care urmează să le memoreze.

3. Un al treilea aspect care îl vor putea ajuta pe copil să memoreze mai uşor informaţii biblice, este imaginaţia. De exemplu dacă doriţi să memoraţi Psalmul 23 cu copilul vostru în aşa fel încât acesta să îl poată înţelege şi nu doar reproduce, descrieţii un câmp cu iarbă verde, cu un copac mare care face umbră, cu un pârâu de apă care trece prin apropiere. Zugrăviţi-l apoi pe David şi turna de oi care se apropie de copac. Încercaţi să faceţi totul cât de plastic reuşiţi şi cereţii copilului să adauge propriile detalii care vin din imaginaţia sa la povestire. Toate aceste lucruri îl vor conduce la o internalizare mai bună a povestirii şi apoi a Psalmului.

Oscar Wilde a numit memoria „biblioteca pe care o ducem peste tot cu noi”. Dacă vrei ca „biblioteca” copilului sau copiilor tăi, dacă eşti învăţător, să fie cât mai mare, atunci vei căuta cea mai eficientă metodă pentru a-l sau a-i ajuta să memoreze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *